Microsoft Loop – What’s new?
Microsoft Loop is al geruime tijd beschikbaar in preview en heeft het laatste jaar veel aandacht en liefde gekregen van Microsoft. Sinds november 2023 is Microsoft Loop algemeen beschikbaar en we bekijken samen graag even wat de nieuwste toevoegingen zijn.
Wat was Microsoft Loop ook alweer?
Reeds vele organisaties maken gebruik van Microsoft 365 als centraal samenwerkingsplatform. Microsoft Loop maakt deel uit van deze familie en legt de focus op flexibele werkplekken (Workspaces) die eenvoudig te delen zijn met anderen. Binnen deze werkplek maak je gebruik van een canvas (Page) om informatie te gaan verzamelen en (real-time) samen te werken binnen Loop Componenten. Op deze manier wordt Loop een aanvulling op de bestaande M365 applicaties met het oog op snel en flexibel samenwerken.
Microsoft Loop is algemeen beschikbaar voor klanten met een Microsoft 365-Business Standard, Business Premium, E3, of E5 licentie. Zowel voor web als mobile.
Anyplace, anywhere, anytime
Loop componenten zijn kleine bouwstenen die het mogelijk maken om snel en efficiënt samen te werken (zoals takenlijsten, progress trackers, voting tables,…). Deze componenten kunnen tegelijkertijd bewerkt worden door meerdere personen vanuit verschillende M365 applicaties waaronder Teams, Outlook, OneNote en Loop.
Wat is er nieuw in MS Loop?
Loop componenten in Teams kanalen: deel eenvoudig een Loop pagina of individuele Loop component binnen een MS Teams kanaal. (dit was voorheen enkel mogelijk binnen chat). Copy/paste Loop componenten binnen OneNote: OneNote is een veel gebruikte app voor notities en organiseren van informatie. Je kan nu Loop componenten gebruiken binnen OneNote (web)
- Duplicatie van pagina’s en meer pagina templates : eenvoudig bestaande pagina’s kopiëren of een nieuw pagina maken op basis van (momenteel) 24 templates.
- Whiteboard component (Q1 2024): Whiteboards toevoegen rechtstreeks op je Loop pagina
- Planner component: beheer je Planner boards en taken zonder dat je de Loop workspace moet verlaten.
- Synchroniseren van taken: om het opvolgen van taken nog eenvoudiger te maken synchroniseren alle taken binnen de “Task List” Loop component met Planner en To-do.
- Data integratie: toevoegen van Jira, Trello of GitHub componenten aan je pagina’s. Deze lijst wordt in 2024 verder uitgebreid.
- Export to Excel: eenvoudig data exporteren naar MS Excel voor uitgebreide data analyse.
- Table of Contents: een nieuwe component om een inhoudstabel toe te voegen aan je Loop pagina.
Wat brengt 2024?
In 2024 mogen we de public preview verwachten van Copilot binnen Loop en Loop componenten. Zo zal Copilot automatisch meeting notities opstellen en taken voorstellen binnen de context van een meeting, rechtstreeks opgemaakt in een interactieve Loop component. Ook samenvattingen maken van Loop pagina’s of content (her)schrijven wordt een taak voor Copilot.
- Data Loss Prevention (DLP) support
- Sensitivity Labeling
- Retention labels
- Extended PowerShell support
- Admin management capabilities
- External sharing